God zegt: “Doe zoals ik, word mens!”

Zonder twijfel is het feest van Kerstmis een feest dat jong en oud elk jaar opnieuw sterk weet te raken. Weken en soms zelfs maanden vóór 25 december wordt alles en iedereen, of je nu wil of niet, op alle mogelijke manieren ondergedompeld in de haast magische sfeer waarin het Kerstfeest baadt. Versierde groene kransen, opgetooide kerstbomen overal, zowel buiten als binnen, fonkelende lichtjes, feestelijke winkelstraten en etalages… In onze dorpen en steden, in onze huizen en ook in de kerken en in de basiliek staat een kerststal en schittert de ster van Bethlehem en het Vredeslicht. Ja, niemand kan er langs kijken.

Wij houden van Kerstmis. Want in de koude en donkere dagen brengt dit feest warmte en licht. Wij vieren het graag in onze familiekring en versterken de onderlinge verbondenheid rond de kerstboom en bij de kerststal. Ja, wie gelovig in het leven staat, weet dat Kerstmis alles te maken heeft met die oneindig grote en vaak onbekende God die nabij komt en zich klein maakt voor ons. Zo laat Hij zich kennen in het Mensenkind, geboren uit Maria. Zullen wij dan oog, oor en hart hebben voor dat kleine goddelijke Kind? Zullen wij ontdekken dat God ons zo een groter geluk wil aanbieden?

Zou het Kind in de kribbe dan ons hart kunnen raken? Want ondanks oorlogen en geweld, ondanks de grote wereldproblemen en ondanks onze eigen kleine zorgen en onze geloofstwijfels bemint onze God deze wereld en de mensen, allemaal, zonder onderscheid. Hij kiest ervoor om mens te worden. Midden in deze wereld komt Hij onder ons wonen. In Jezus biedt Hij ons een boodschap van nieuw leven, van vrede en toekomst, van vriendschap en liefde… Zijn boodschap kan zorgen voor een nieuwe wereld, een wereld naar Gods droom.

Daarom zegt God “Doe zoals Ik, word mens”! Echt mens worden, is elke dag wat meer mens worden naar het beeld van God. Echt mens worden, is elke dag wat meer medemens worden. Echt mens worden, is elke dag wat meer op Jezus gaan gelijken. Echt mens worden… het duurt een leven lang. Daarom vieren wij elk jaar opnieuw het feest van Kerstmis en wij horen God spreken in ons hart “Doe zoals Ik, word mens!”.

De vrede van het Kerstkind en een warme Kerstmis wens ik u allemaal!

Eric Reynders
Deken Tongeren